|
Western Swing
Kimen til western swing blev lagt i Fort Worth, Texas da Bob Wills og sangeren Milton Brown begyndte at optræde sammen i radioen og på dansesteder. I starten af 1970'erne fik genren en revival, ikke mindst sat i gang af Merle Haggards hyldestalbum til Bob Wills - "A Tribute to the Best Damn Fiddle Player in the World". |
Western Swing
Bob Wills, den mest kendte bandleder indenfor western swing, kombinerede fiddle, guitar, banjo, piano, bass og trommer med blæsersektioner og skabte en hybridmusik som kombinerede elementer af Dixieland jazz, blues, big band swing, old-time fiddling og mexikansk musik. Leon McAuliffe, et medlem af Wills band og efter 2. Verdenskrig leder af eget band, definerede western swing bands som "a fiddle band that played dance music".
Western swings storhedstid
Western swings storhedstid var parallelt med big band swing fra 1930 til begyndelsen af 1950'erne. Kimen til western swing blev lagt i Fort Worth, Texas da Bob Wills og sangeren Milton Brown begyndte at optræde sammen i radioen og på dansesteder. I sommeren 1930 fik Wills og Brown selskab af guitaristen Herman Arnspiger og de optrådte på radiostationen WBAP som the Aladdin Laddies og senere da Browns bror, Derwood kom med, ogsåpå guitar, under navnet Light Crust Doughboys, et meget populært band på den tid. To år senere forlod Milton Brown bandet og dannede sit eget, det meget toneangivende Brownies og året efter forlod også Wills bandet for at danne det nok mest kendte western swing band nogensinde, the Texas Playboys.
Western swings oprindelse i Texas
I Dallas - Fort Worth området i 30'erne huserede Milton Brown & His Musical Brownies, Bill Boyd og andre pionerer indenfor genren og spredte via plader og radio western swing ud over det meste af Texas. Den nationale anerkendelse og popularitet kom mellem 1934 og 1942 med Bob Wills & His Texas Playboys, som med base i Tulsa, Oklahoma dagligt spillede på radiostationen KVOO samt indspillede plader for Columbia Records. Det var numre som "San Antonio Rose" (1944), "Texas Playboy Rag" (1945) og "Stay a Little Longer" (1946) som førte til at western swing blev populært i hele USA.I 1940'erne og 50'erne blev western swing for alvor populært, Bob Wills bror, Johnnie Lee Wills, Leon McAuliffe og Hank Thompson var ledere af populære western swing bands i de sydvestlige stater, Han Penny og Paul Howard førte an i de sydøstlige stater og Spade Cooley gjorde Bob Wills rangen stridig som King of Western Swing i Californien.
Med TV mediets gennembrud i 1950'erne holdt folk op med at komme på de store, før så populære, dansesteder og det blevtrange tider for de store western swing bands som ofte måtte opløses. De store udgifter forbundet med at transportere de store bands rundt mellem spillestederne var i kombination med publikums svigten en væsentlig årsag til at western swing i starten af 1960'erne nærmest var historie.
Western Swings revival i 1970'erne
I starten af 1970'erne fik genren en revival, ikke mindst sat i gang af Merle Haggards hyldestalbum til Bob Wills (A Tribute to the Best Damn Fiddle Player in the World) og af Bob Wills sidste pladeindspildning "For the Last Time" fra 1973, som indbragte ham en Grammy Award. Yderligere kom en ny generation af fans og musikere som Willie Nelson, Asleep At The Wheel og George Strait og satte gang i genren igen. I dag er det dog kun Asleep at the Wheel og et par andre grupper, som kan kaldes ægte western swing. Mange countrymusikere spiller ind i mellem numre i western swing genren og klassikere som "San Antonio Rose", "Right or Wrong", "Stay a Little Longer" og "Faded Love" spilles stadig ved koncerter og på plader.
|