|
Tonedøve linedancere
Marie Sørensen, som er linedance instruktør og redaktør af Country Worlds linedance afdeling, kommer her ind på et emne som er både meget vigtigt og meget følsomt. Hvad stiller man op som instruktør hvis en eller flere deltagere ikke kan lære at danse, fordi de er tonedøve eller fuldstændig uden rytmisk sans.
|
Hvorfor KAN nogle af os ikke synge rent, og hvad sker der ved det?
Vi har alle sammen, på nær de tonedøve, oplevet, at sidde ved siden af et menneske der ikke rammer én tone rigtigt ved salmesangen eller når dansen trædes omkring juletræet, eller f.eks når der skal klappes i kor ikke kan følge rytmen.
Der er en grund til at nogle mennesker er tonedøve, og det HAR faktisk konsekvenser for deres liv. Hjerneforskere har forsket i, hvad der sker med hjernen, når den udsættes for musik.
Forskerne siger med baggrund i den nyeste forskning at årsagen til tonedøvhed ligger i barndommen. Børn der ikke lærer at spille og synge mens de er små, lærer det aldrig. Efter 14-årsalderen er der lukket for al musikalsk indlæring – der er ingen vej tilbage. Det er vigtigt at børn får lov til at synge, jo mere de synger jo bedre er det, heldigvis vil de fleste børn jo også gerne synge, og spille på et instrument eller flere, det er vigtigt de får lov. Tonedøve kan ganske enkelt ikke høre tonerne i musikken, ej heller høre forskel på dem – Tonedøve kan sagtens leve et normalt liv, men klart så har det sine konsekvenser, for de kommer aldrig til at leve af musik, sang og dans.
Linedance og tonedøve/rytmedøve:
Hvis vi så forbinder Line dance og de tonedøve, så er der et vedvarende problem - linedance har jo meget med koordination, takter, toner osv. at gøre – alle der underviser har jo prøvet en eller flere gange at stå med et helt nyt begynderhold, og skal til at lære danserne deres første dans, så snart man starter undervisningen, kan man efter ganske få minutter se hvem dernede på gulvet der er tonedøv eller ej, de KAN simpelthen ikke følge dine vejledninger i dansen – når du f.eks tæller dansen ind til musik på 5-6-7-8 starter de på 9 eller 10, eller også starter den tonedøve når vedkommende ser de andre starte, og er dermed allerede bagud med en takt eller 2 – du har sikkert også enten som almindelig danser eller som instruktør oplevet en dans hvor i der klappes, den tonedøve klapper en takt eller 2 efter alle andre i salen, og de opdager det ikke selv – det er jo det mest triste, for de vil lige så gerne lære at danse som alle os der ikke er tonedøve – men Hjerneforskerne mener IKKE der er noget at gøre hvis man ikke har lært tonerne inden 14 års alderen, så er der lukket af for indlæring i den retning.
Hvad gør du som instuktør?
Svært spørgsmål – for man kan jo ikke bede de tonedøve forlade trænings lokalet – man kan heller ikke gennem flere måneder tage hensyn til dem i undervisningen, det sætter resten af holdet tilbage.
Problemet er at de tonedøve IKKE selv er klar over deres problem, de mener bare at det er SÅ svært at danse line dance, de aner ikke at netop de har svært ved det, fordi de ikke kan høre tonerne osv.
Man kan sige til dem utallige gange at de skal LYTTE LYTTE LYTTE til dine tællinger, hver gang du tæller et tal, skal de lave en bevægelse, men de KAN ikke, fordi de heller ikke kan høre de toner/takter du tæller, ej heller kan de skille dem fra hinanden. Når du indtæller din dans på 5-6-7-8 og hæver stemmen på 7-8 for at indekere at nu er det NU vi alle starter, går den tonedøve i sort for de kan ikke skille de toner fra hinanden, det lyder ens i deres ører.
Så Barsk må man være for ikke at miste hele det hold man har – tag IKKE hensyn til de tonedøve, forsøg at komme i snak med dem omkring emnet, på den måde finder du ud af hvor meget de selv ved om deres tonedøvhed – ved de intet er der ikke noget at gøre, lad dem danse med, så længe de ønsker det, og håb så på at det bliver så svært at de stopper af sig selv – ja det er en barsk måde, men nok den eneste måde at gøre det på, for ikke at gøre dem kede af det.
Du kan også vælge at sige det til den pågældende, men jeg er sikker på at de vil føle de er dumme og ubrugelige, da du hele tiden skal huske på at de højst sansynligt ikke selv er klar over at de har det problem at være tonedøv.
Hvis de der imod stopper af sig selv, så er det IKKE din skyld, du har ikke såret dem, det er ikke dig der har sagt at de har et problem, du har din ryg fri – så lyder det - de er stoppet fordi det måske bare var for svært for dem.
MEN et andet problem kan opstå – en tonedøv der bare IKKE giver op, vil lære linedancen og hænger på – du som instruktør risikerer at den tonedøve konfronterer dig med at du underviser for hurtigt, for mange danse osv, de kan ikke følge med, og du ved jo GODT hvorfor de ikke kan følge med – her har du KUN en mulighed, og det er at sige tingene lige ud, forklare dem hvorfor de ikke kan følge med, uden at nedgøre dem, eller gøre dem unødvendigt kede af det, men når de selv kommer til dig, har de krav på en forklaring - og den skal du give dem. – Svært med realistisk.
Skrevet af: Marie Sørensen
Du kan komme med kommentarer til Maries artikel i forummet. |