|
Nashville lyden - da country blev pop og overlevede |
Nashville lyden
Nashville blev i starten af 1950'erne centrum for den country-pop, hovedsalig p.g.a. Grand Old Opry, som tiltrak masser af countrymusikere og fans. Mange countrymusikere slog sig fast ned i Nashville og det tiltrak producere, pladestudier og pladeselskaber og dermed var der sat en udvikling igang som på dynamisk vis førte an i udbredelsen af countrymusik til byerne.
Nashville lyden, eller som den også kaldes Chet Atkins kompromiet, skyldes foruden Chet Atkins det faktum at der op igennem 50' og 60'erne optrådte de samme musikere på et hav af plader med forskellige vokalsolister.
Chet Atkins, som i 1957 blev chef for RCA's countryafdeling havde stor indflydelse på hvad der blev spillet og indspillet. Navnet Chet Atkins kompromiet kommer af at den traditionelle countrymusik blev blandet med tidens popmusik fordi det var det mest profitable. Traditionelle musikere som Stanley Brothers, Bill Monroe o.s.v. ville ikke have haft en chance med deres landlige og mere rå lyd.
RCA, Columbia og Capitol Records var de store i Nashville og RCA og Chet Atkins største stjerne var Jim Reeves som med sin traditionelle country baggrund (han var født ikke langt fra Earl Scruggs i North Carolina) og sin polerede stemme er et fornemt eksempel på NAshville lyden. Andre stjerner var Don Gibson, Skeeter Davis og Ferlin Husky.
Skrevet af: Peter Ulstrup Hansen |